hjärta


foto: karro


Jag sitter här hemma efter en rätt jobbig dag på jobbet och lyssnar på phil collins. En annan version av låten "you´ll be in my heart" kom upp och freestylenörd (freestyle=dans med hund) som jag är började jag fantisera ihop ett litet program i huvudet bara sådär.
Det slog mig sen i ungefär mitten av låten att jag aldrig kommer att få göra detta fina program med Pepsi... det tog så hårt i mig att jag började störtböla. Det kom som en kniv i hjärtat, det går inte att beskriva hur ledsen jag är för allt de här med Pepsi. Jag brinner för hundsport och speciellt freestyle, det ligger mig så varmt om hjärtat men det är inget för mig utan Pepsi känns det som. Jag vill inte ha någon annan hund, ingen annan träningskompis... det ska vara Pepsi - min Pepsi! Men det går ju inte(!).

Ibland vet jag inte hur jag ska göra.. vad jag ska göra. Är det bara taskigt att låta henne vara här nere på jorden eller är det värt det med alla metoder vi nu gör för henne? Just nu är iaf läget stabilt, om man vill kalla det så. Hon är mycket piggare än förr tack vare smärtstillande och förhoppningsvis ska även massagen, tassövningarna, utomhusövningarna och simningarna göra resultat snart också. jag hoppas och ber.

Just nu gör jag verkligen allt för att hon ska må så bra som möjligt, ibland känns det som ett vårdhem det här haha

En sjukgymnast att verkligen rekomendera är Charlotte Orrfors på Haninge Hundhälsa, hon gav mig verkligen svar på tal och som jag letat! Seriös och duktig som hon är mejlade hon även ut en påminnelse till mig om vad som ska göras för Pepsi, ni kan ju se och läsa själva hur mycket det är:

*Massage, dagligen, gärna helkropp men ffa ryggmuskulatur, bogmuskulatur, höftböjarmuskulatur-ljumske, baksida lår, tassar. Börja med strykningar, därefter knådningar och slutligen cirklar lite mer på djupet.
*Stretch, 1 ggn dagligen efter promenad på 15-20 min.
*Passiva rörelser av tåleder böj/sträck att utföra efter tassmassage. 10-15 rep/tass 1 ggn/dag.
*Rörelseträning i form av åttor och slalom, ca 8-10 vändor/dag.
*Cavalletti - gå över bommar max 10 cm höga ett par-tre gånger/vecka. Förslagsvis 5 bommar x 5 vändor = 25 benlyft/ben


hon rekomenderar även:

*Vattenträning - bassängträning, 2 ggr/vecka i ett uppstartsskede och därefter 1 ggn/vecka. När vattentemperaturen ute ligger över 17 grader går det bra att simma Pepsi ute (speciellt viktigt med vattentemp med tanke på Pepsis ledbesvär). Använd flytväst för bra kroppsposition i vattnet. Börja med 2 min x 3 med ett par min vila mellan seten. Öka därefter varje gång du simmar (förutsatt att Pepsi inte blir sämre). Exempel på lämlig ökning: 2,5 min x 3, 3 min x 3, 4,5 min x 3, 5 min x 3, 6 min x 2 (en vila mindre), 7 min x 2, 8 min x 2, 10 min + 8 min, 12 min + 8 min, 15 min + 8 min, 18 min (ingen vila), 20 min, 22 min osv upp till 30 min.
 
*Tillskott för att främja för uppbyggnad av brosk och dämpa inflammatoriskt tillstånd i leder:
Glukosamin, ex Seraquin, Aktiv Hund
Fettsyror, Omega 3/6
Dessa säljs hos veterinär
 
Att tänka på:
*Undvika explosiva rörelser/lek
*Viktigt med god uppvärmning/nedvarvning före/efter aktivitet
*Hellre fler korta promenader än få långa promenader.


O L J A N

 


Kommentarer
Postat av: Mimmí

haha jasså det säger du!? ;) Hur mkt kade statistiken med då? ;)



Jag tycker så himla synd om dig med Pepsan. Jag hoppas alla övningar hjälper henne. Men varför kan du inte tävla freestyle med henne egentligen? Göra ett kort program utan några hopp?

:(

2010-06-15 @ 22:29:59
URL: http://larsdotter.blogg.se/
Postat av: Michelle

det är verkligen jätte tråkigt att läsa hur allt ligger till , men nu har du en behandlingsplan iallafall så vi får hoppas på det bästa!

2010-06-15 @ 23:33:52
URL: http://michelleochjack.webb.se
Postat av: Karro och King :)

Du är så duktig, kämpar och försöker. Pepsi har verkligen tur att hon hamnat hos dig, ni är så fina tillsammans. Håller (som alltid) tummarna för att lilla prinsessan ska bli bättre, kramar från oss*

2010-06-15 @ 23:47:37
URL: http://www.karroochking.se
Postat av: Mimmí

haha där ser man! ;)



justja, glömde bort det där med dopingen. Så himla synd. Men du kan ju alltid åka på uppvisningar och liknande! =) stor kram

2010-06-16 @ 00:01:56
URL: http://larsdotter.blogg.se/
Postat av: Nattie

Det är verkligen ledsamt att hundar också får krämpor som vi människor och speciellt på så kort varsel. Hundarna blir ju snabbt äldre och behöver all vård de kan få. Jag tänker bara på lille Leo som också har sina krämpor. Vi kämpar med promenader och träning. Man får hoppas på det bästa. Jag önskar att jag var lika flitig och duktig på att behandla som du är Danni! Det är helt fantastiskt! Med all denna vård kan du i alla fall känna att du har gjort ALTT om inte lite till. Håller tummarna för Pepsi! Kram

2010-06-16 @ 14:20:58
URL: http://cavaliertok.wordpress.com
Postat av: mLi

Vilken bra plan du fick utav sjukgymnasten! Håller tummarna att de hjälper! Zebban har liknande grejer som vi gör. Massa kramar till er! <3

2010-06-16 @ 23:04:01
URL: http://rackarunge.se
Postat av: mimmi

Haha jag har också en hatkärlek till reklamen;)

2010-06-17 @ 00:45:13
URL: http://larsdotter.blogg.se/
Postat av: Matilda m Tay, Troj o Eboni

Ledsamt att höra, men vet tyvärr precis hur det känns. Har ju en kille med förkalkning i nacke, artros i ländryggen och troligtvis i ena armbågen oxå:( Vad är det Pepsi har?

Min kille går nu på smärtstillande för han har blivit sämre och sämre med tiden och detta är troligtvis hans sista sommar, för tyvärr blir det ju inte bättre genom åren. Han har dock blivit piggare med smärtstillande men jag vet inte om jag vill att han ska gå på det hela livet. Är sjuukt svårt sånt där:(

2010-06-20 @ 22:01:09
URL: http://www.dreamteams.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0